woensdag 1 september 2010

Mobiele keramiekoven

Gisteren vertelde ik dat we keramiek gingen branden in Paramaribo of in Moengo. Ik verwacht dat er in Paramaribo wel ergens een oven te vinden is. De oven voor Moengo is een project dat al eerder is gestart in Amsterdam op de Rijksakademie: samen met Marcel heb ik een mobiele oven gebouwd die alleen maar een fles gas nodig heeft en ook zonder electriciteit kan functioneren, Er zit een temperatuurmeter op die op een batterijtje werkt. Het idee is dat deze oven met een bootje naar afgelegen dorpen kan worden getransporteerd om daar ook lokaal het stookproces te laten zien aan de mensen die werkstukken hebben gemaakt. Op deze manier maken we nieuwe technieken zichtbaar met weinig middelen, zonder terug te grijpen op de heel primitieve stooktechnieken. De oven zal zijn standplaats hebben in Moengo, en ik hoop daar samen te werken met mensen om de bediening van de branders uit te leggen. Hieronder staat een plaatje van de oven: hij bestaat uit drie delen die niet al te zwaar zijn omdat ze met keramisch vezel zijn opgebouwd. Deze vezel heeft de eigenschap hoog isolerend te zijn èn reflecterend. Daardoor is dit systeem uiterst energiezuinig.

De link naar deze blog heb ik ook doorgestuurd naar de Parbode en De Ware Tijd zodat zij ook kunnen volgen wat we zoal doen. Van de Parbode heb ik al een leuke reactie teruggekregen! Het is natuurlijk wel leuk als er wat publiciteit aan het project wordt gegeven voor alle inwoners van Suriname.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten